От Студената война до снимачната площадка, или как Пентагонът, ЦРУ и ФБР участват пряко в снимането на филми, телевизионни сериали и риалити формати с пропагандна цел

Темата за Холивуд и политиката се оказва изключително опасна. Дори брутално смъртоносна. Доказателство: съдбата на холивудския сценарист Гари Девор, написал текста за филми като „Сурова сделка” с Арнолд Шварценегер и „Кучетата на войната” с Кристофър Уокън. На 28 юни 1997 г. Гари слага точка върху последния епизод в най-добрия си сценарий с работно заглавие „Голямата кражба”, в който разкрива как американските военни нахлуват в Панама на 20 декември 1989 г. с операция „Справедлива кауза”, за да прикрият връзките на ЦРУ и политиците с наркомафията и банковите обири. Малко преди полунощ Гари Девор потегля с колата си през пустинята Мохаве към дома си с току-що завършения сценарий. Но така и не пристига. Изчезва безследно в мрака на нощта и цяла година от него няма ни вест, ни кост. Откриват го една година по-късно в катастрофиралата му кола. Но сценарият липсва, както и китките на двете му ръце. Този мистериозен случай е описан в актуализираната версия на документалния филм „Писачът без ръце” на британския журналист и политолог д-р Матю Алфорд, който по обясними причини няма да бъде част от тазгодишните номинации за наградите „Оскар”. За сметка на това филмът плагиат „Формата на водата” с доста посредствен, но пък силно политизиран сценарий, получи 13 номинации, защото е създаден по магическата формула: тайни военни експерименти, съветски шпионин, гей приятел и любов между нямата героиня и мистериозното животно амфибия. Д-р Матю Алфорд е автор и на книгата „Национална сигурност и кино: Шокиращи доказателства за правителствения контрол в Холивуд” в съавторство с британския журналист Том Секър. За своето разследване двамата проучват сериозно количество засекретени документи на Пентагона, ЦРУ и ФБР, придобити по силата на Закона за свобода на информацията. Тези документи за първи път разкриват истината за контрола на тайните служби и правителството на САЩ над продукцията на Холивуд и за намесата при писането и манипулирането на сценариите. Става ясно как силовите структури правят всичко възможно, за да не допуснат някои от филмовите проекти да бъдат реализирани, ако те не съвпадат с официалната политика. Така, както се случва с Гари Девор. Разкритията на Секър и Алфорд за първи път хвърлят светлина върху малко известната роля на пропагандната машина Холивуд в системата на националната сигурност на САЩ. „Когато в началото на 2001 г. за първи път се заехме да проучваме връзките между политиката, киното и телевизията, се съгласихме с консенсусното мнение, че тайните служби и Пентагонът са „съдействали и участвали” в създаването на около 200 филма в Холивуд. Какви невежи наивници сме били! Или още по-лошо, как се оставихме да ни изпързалят така! След като получихме достъп до над 4000 документа, разкриващи връзките на Холивуд с тайните служби, бяхме шокирани от това, което разбрахме: американският истaблишмънт стои зад повече от 1800 световноизвестни заглавия и над 1000 телевизионни шоу програми!”, пише Том Секър в сайта си Spy Culture. Книгата на двамата британци е събрала огромен фактологичен материал за намесата на американското правителство в цензурирането на сценариите за най-касовите и популярни филми на Холивуд, включително блокбастъри като поредицата за Джеймс Бонд, „Трансформърс” или продукциите на филмовите компании Marvel Cinematic Universe и DC Universe. Единствено компанията Miramax заради връзките и близостта на могъщия продуцент Харви Уайнстийн с Демократическата партия успява да остане извън периметъра на влияние на истаблишмънта. Но както видяхме от развитието на събитията със самия Уайнстийн от края на миналата година, службите разполагат с мощна пропагандна машина да отговорят на непокорството с удар.