Търговската верига отказва да се включи в кампанията „Достъпно за вас“
Несъгласувани мерки за тотален контрол от страна на държавата; действия на регулатори, които са необясними и за ресорното им министерство; промени в сложни системи, които само една от ангажираните страни ще трябва да плати от джоба си – с всичко това се сблъсква Billa, най-голямата търговска верига в България по брой обекти.
На среща с медиите изпълнителният директор на „Билла България“ Вигинтас Шапокас представи конкретни казуси.
Тотален контрол
Шапокас постави на първо място въвеждането на контрол над 540 вида продукти с висок фискален риск, сред които – плодове, зеленчуци, месо и ред други.
„Правителството иска да има пълен контрол върху веригата на доставки за тези продукти.
Този контрол започна с външните доставчици, но от 1 януари ще засегне и местните“, обясни Шапокас.
Както по-рано алармираха и от Асоциацията на месопреработвателите, според Billa
наложеният от НАП режим не е съвместим с модела на снабдяване, който се използва от търговските вериги.
По думите на Шапокас всяко разминаване в заявени и доставени количества ще блокира доставките за часове – до идването на инспектори, а евентуално закъснение на всеки един камион ще изисква попълване на нови документи даже и дадените стоки да пристигат през нощта.
В противен случай глобите са в размер на хиляди левове.
„Аз съм чужденец, работил съм на много пазари и намирам това за странно. (…) Това е прекален контрол, а освен това е и голям натиск върху човешките ресурси – трябва да се работи 24 часа 7 дни в седмицата, защото при разминаване в часа на всяка доставка
трябва да се подават нови формуляри – иначе има глоба“,
подчерта изпълнителният директор.
По думите му „много трудно“ и в момента върви работата с доставките от чужбина, които вече са по новия режим: „Налага се да назначаваме допълнителни хора, защото има изключително много бумащина – всичко се въвежда на ръка. НАП обещават, че на някакъв етап това ще се автоматизира, но не знаем точно как“.
Колко струва грам протеин?
Вигинтас Шапокас насочи вниманието на медиите към казуса „Born Winner“ – няколко търговски вериги получиха огромни по размер глоби заради продажбата на протеинови барове, при които има разминаване между декларирано и реално съдържание.
По думите му „официалната версия“ е, че клиент се оплакал в КЗП, че протеиновото ниво е по-ниско от официално обявеното.
Последвал лабораторен анализ, който открил, че протеинът е с 1 грам по-малко.
Комисията изпратила инспекторите си в магазините на Billa, те установили, че продуктите се продават и всеки обект отнесъл по 30 000 лева глоба – общо 3 млн. лева за веригата. Същото се случило и с техни конкуренти.
Сдружението за модерна търговия отнесло въпроса до Министерството на икономиката, като е имало разговори с министър Богдан Богданов и негов заместник: „Те се извиниха, казаха, че са наясно, че това е несериозно. Имаме обещание за промени в КЗП – но кога?“.
Междувременно, глобите падат в съда, но, както отбеляза Шапокас, съдебните разходи се плащат от българските данъкоплатци.
Кой ще плати за е-ваучерите и депозитната система?
„Много добра идея, в която обаче има уловка“ – така изпълнителният директор на „Билла България“ определи електронизацията на ваучерите за храна, която започва от 1 януари и ще е пълна от лятото.
Причината –
новите ваучери ще се използват като банкови карти, а Visa и Mastercard удържат до 1,5% такса за всяка транзакция.
При 1,05 млрд. лева, минаващи през ваучерите годишно, това прави над 20 млн. лева, които трябва да бъдат платени от големи и малки магазини.
„Тези пари няма да останат в България. За тези фирми това е добър бизнес“, отбеляза мениджърът. По думите му търговските вериги са
излезли с призив таксата да се ограничи до 0,3%, но на този етап остават нечути от Министерството на икономиката.
За момента няма чуваемост и по отношение на въвеждането на депозитна система у нас. Шапокас посочи, че много се говори кой ще притежава върнатите от потребителите пластмаса и алуминий, но не става ясно
кой ще трябва да плати за машините за събирането на материалите,
които ще се инсталират в търговските обекти.
По думите му става дума за инвестиция от по 30-50 000 евро на машина, като позицията на веригите е, че те нямат интерес от материалите и производителите трябва да имат водеща роля.
Достъпно (ли е) за вас?
В деня на старта на кампанията на Министерството на икономиката за стоки на трайно ниски цени „Достъпно за вас“,
от Billa обявиха, че няма да се включат.
„Днес имаме дефлация или много малка инфлация – вярвам, че Billa прави настина много по отношение на достъпността“, подчерта Вигинтас Шапокас.
По думите му инфлацията значително е намаляла през октомври и доставчиците „почти спряха вдигането на цените“, като така преди две седмици е имало 2,6% дефлация, а през миналата – 1,4%.
Сред другите причини да не участва в „Достъпно за вас“ е по-ранното писмо на КЗК и силно негативната позиция на антимонополния орган: „От Министерството на икономиката наистина промениха много неща след това писмо на КЗК, но все още няма ясна позиция от тяхна страна, че тази инициатива не влияе негативно на конкуренцията“.
Изпълнителният директор подчерта, че компанията следи ситуацията и не изключва участие на по-късен етап.
Източник: lupa.bg