Новини от Бълария

Уволниха дисциплинарно Александър Морфов, реакциите на обществото са полярни

Срам! Позор за всички нас, че не успяхме да се преборим с чиновничеството и раболепието.
Нямаме право всички да мълчим. Дисциплинарното уволнение като колективно убийство на един талантлив, извънреден творец Александър Морфов
„. С тези думи талантливата българска режисьорка Лилия Абаджиева реагира на уволнението на колегата си от Народния театър „Иван Вазов“.

В последния ден на февруари стана ясно, че Морфов е уволнен от новия директор на театъра Васил Василев, който всъщност лично го назначи преди няколко месеца, веднага след като встъпи в длъжност. Колкото и да е невероятно, предисторията на тези събития в храма на Мелпомена е свързана с политически различия. Припомняме, че малко след изборите на 2 октомври кабинетът на пиарката Велислава Кръстева осъмна надраскан с надписи  „ДПС“, „Пиар на Ахмед Доган“ и „Изчезвай“. Впоследствие се оказа, че именно режисьорът Александър Морфов е автор на графитите. С тях той е искал да протестира срещу това, че Кръстева години наред беше специалист по връзки с обществеността на ДПС и лично на почетния му председател Ахмед Доган, а в деня на изборите демонстративно придружи Доган до избирателната секция.

В гневно отворено писмо, адресирано до медиите и „до всички, които се интересуват“, режисьорът призна, че той е авторът на графитите и обясни, че причина за невъздържаната му реакция е „откровената политическа пропаганда“ от страна на Кръстева. Той заяви категорично, че има „неистова нетърпимост към хора без морал!“. Ето какво още се казва в писмото му:

Уважаеми приятели, колеги, журналисти, жълти драскачи, лъжци и политици, искам да внеса малко информация за случилото се в Народен театър „Иван Вазов“ на 29.10.2022 г.

В Народния театър се води разследване срещу неизвестен извършител за надраскана врата и изкъртена табелка! Аз съм известен извършител и не съм се крил. Каква е причината?

Много моля да изгледате видеоматериала по-долу от 2.10.2022 г. Както става ясно, тази жена, която следва Почетния председател на ДПС Ахмед Доган, е Велислава Кръстева – зам.-директор!!! и пиaр на Народен театър „Иван Вазов“. В качеството си на такава тя представлява не себе си, а Институцията Народен театър, респективно мен, артистите и всички служители на Народния театър. Това, което тя демонстрира, е откровена политическа пропаганда!

След като изгледах това видео, незабавно уведомих директора на Народния театър г-н Васил Василев и споделих възмущението си, но той игнорира всички мои опити да обсъдим случилото се. Стана ясно, че той упорито избягва да предприеме каквото и да било срещу бившата си колежка от времето на кабинета „Орешарски“.

Не се научих да мълча през всичките години и не се страхувам. Аз съм свободен, защото не завися от никого! Три пъти съм си подавал оставката и съм напускал театъра поради несъгласие с управлението му! Моите убеждения са в моите постановки!

Не съм съгласен с политически назначения на лица, които смятат, че са недосегаеми и всичко им е позволено!

Изразих своето негодувание по мой си начин, за което съм готов да си понеса последствията.

И накрая: никой няма право да ме обвинява в етническа нетърпимост! В моите постановки са участвали българи, македонци, албанци, турци, роми, иранци, сърби, французи, украинци, руснаци, евреи, румънци, шведи, американци, китайци, латвийци… и още други!

АЗ НЯМАМ ЕТНИЧЕСКА НЕТЪРПИМОСТ, АЗ ИМАМ НЕИСТОВА НЕТЪРПИМОСТ КЪМ ХОРА БЕЗ МОРАЛ!!!

Месеци по-късно последствията за режисьора станаха ясни – той беше уволнен от поста си на главен режисьор, а въпросната пиарка напусна доброволно театъра. Ето какво се казва в официална позиция на Народния театър, разпространена вчера:

„През последните четири месеца Народният театър „Иван Вазов“ бе подложен на системен натиск с тенденциозно провокирани конфликти.

Въпреки това в театъра бяха успешно реализирани множество премиери, сред които „Великденско вино“ на Явор Гърдев, „Частици жена“ на Крис Шарков „Орфей“ на Йерней Лоренци, „Нора“ на Тимофей Кулябин, “Хоро” на Василена Радева, както и гостуването на спектакъла на Тимофей Кулябин „В самотатата на памуковите полета“ с участието на Джон Малкович и Ингеборга Дапкунайте. Въвличането на най-престижната национална театрална институция в скандали, без връзка с естеството на творческия процес, измести фокуса на публичното внимание в опит да бъде подкопано доверието на публиката. Огромните усилия на Народния театър да създаде максимално добри условия за работа в трупата, да отвори дейността си към нови партньорства с български и чужди творци, да влезе в диалог с високите образци на световния театър бяха помрачени от медиен шум, провокиран от действията на няколко личности. Саботирането на новото ръководство на театъра и персоналните атаки към директора Васил Василев с несъстоятелни обвинения имаха за цел неговото отстраняване, за да се извърши служебно, политическо назначение от бившия министър Минеков. Такова намерение г-н Минеков декларира нееднократно в свои медийни участия.

След дълъг период на изчакване и опити конфликтът да бъде вътрешно урегулиран, което не даде резултат поради външни провокации, възстановяването на нормалната творческа среда в театъра наложи намирането на решения по административен ред. Г-жа Велислава Кръстева освободи заеманата длъжност ръководител отдел „Връзки с обществеността“. Г-н Александър Морфов бе освободен дисциплинарно от административния пост на Главен режисьор на Народен театър „Иван Вазов“.

Позицията „Главен режисьор“ беше създадена от настоящото ръководство на театъра специално за г-н Морфов, чието завръщане в българския театър след дългогодишна пауза беше подготвено именно от директора на театъра г-н Васил Василев. Това беше част от концепцията му, както и включването в репертоара на други водещи национални и международни имена, програми и инициативи.

„Главен режисьор“ е административна функция, която предполага управление на целия художествено-творчески екип на театъра, като фигурата на главния режисьор има за задача да се грижи и обединява актьорския състав, да участва в избора на заглавия и творчески екипи, да консултира дългосрочния репертоарен план, да съдейства за планирането и изпълнението на творчески дейности, които изграждат и развиват трупата на театъра.

За съжаление през изминалите месеци г-н Александър Морфов не съумя да намери диалог със своите колеги и да се ангажира трайно с ръководните процеси в институцията, съгласно предоставената му позиция. За сметка на това непрекъснато провокираше конфронтации с различни членове на трупата, осъществявайки непрестанен натиск, отправяйки нападки и обиди към актьори и ръководство.

Заедно със заповедта за дисциплинарно освобождаване от административния пост Александър Морфов подписа договори, касаещи творческите му ангажименти към Народен театър „Иван Вазов“, свързани с възстановените негови постановки на спектаклите „Хъшове“ и „Животът е прекрасен“, които остават част от репертоара на театъра.

Диана Добрева и Явор Гърдев остават щатни режисьори на Народен театър „Иван Вазов“.

След този развой на събитията днес беше организиран протест в подкрепа на големия български режисьор Александър Морфов. По идея на актьора Камен Донев ще се събират подписи с искане за оставката на директора на театъра, както и за промяна на процедурата за избор на наследник.

Известната сценаристка Милена Фучеджиева обаче избухна с пост във Фейсбук, в който се казва: „Какъв е проблемът на Морфов – представленията му ще се играят, не ги е оттеглил в знак на протест, че е уволнен, подписал е договори за следващи постановки, не е като да не е подписал в знак на протест, само е махнат от длъжността „главен режисьор“, създадена специално за него от този директор, който го е върнал в Народния? Проблемът на Морфов е, че няма да е главен. Но той е главен с таланта си, тогава какъв е проблемът на Морфов?

Както вече писах, поздравления за директора Васил Василев, започнал директорството си с изключителни театрални събития, зад който седи трупата на театъра, и който върна постановките на Морфов, както и самия Морфов в Народния театър, но и пресече възможността някой, който и да е той, да си позволява да дискриминира хора по политически причини, за да останат в театъра само партийно правилно подбрани актьори.

Един герберски боклук – защото ще гласувам за ГЕРБ за пръв път от доста избори насам,
Ваша Милена Фучеджиева


Подобни публикации
Оставете коментар

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече