70 години от рождението и 8 години от смъртта на автора на музиката на „Титаник“ Джеймс Хорнър
Той постигна върховете в изкуството, което бе негово призвание, и някак символично умря при полет в небето.
Джеймс Хорнър постигна всичко, за което може да мечтае един филмов композитор: две награди „Оскар“ за музиката му към филма от 1997-а година „Титаник“, песента от който „My Heart Will Go On“ се превърна в любовен хит за няколко поколения хора по целия свят; „Златен глобус“ за филмите „Красив ум“, „Титаник“, „Смело сърце“, „Легенди за страстта“ и др.; наградата „Грами“ за най-добра оригинална песен за музиката към множество филми, сред които „Красив ум“, „Слава“, „Смело сърце“, „Аполо 13“, „Прищълци“ и др.; наградите „Сателит“ за музиката към няколко филма и… още много признания като победител.
Особеното, което отличаваше този човек бе неговата непосредственост и постоянната му усмивка на лицето. И днес, когато ни попаднат негови снимки, почти няма такава, на която да не е усмихнат, а лицето му да не изразява добронамереност.
Ето защо, когато загина на 61 с едномоторния си частен самолет, който управлявал, светът на шоу бизнеса се почувства осиротял и ощетен от загубата на един невероятно позитивен и безумно талантлив човек.
Дори да беше написал само музиката за „Титаник“, кариерата му на композитор щеше да бъде напълно реализирана, а той направи много, неимоверно много за киното – много филми, и във всеки един беше добър, повече от добър.
Самолетът му се разби близо до Санта Барбара в Южна Калифорния и смъртта застигна Джеймс Хорнър, въпреки че той е бил и добър пилот.
„Той загина, докато правеше това, което най-много обича“, заяви след новината адвокат на семейството на композитора. Обичал е да бъде в небето и да гледа от високото света. „Сякаш нещо извънземно имаше в него,… нещо небесно!“, споделя асистентката му Силвия Патриция.
Джеймс Хорнър е роден през 1953-та година в Лос Анджелис в музикално семейство. През 70-те години се занимава с концертна музика, след това започва да прави филмова. Първата си номинация за награда „Оскар“ получава за музиката към филма „Aliens“. Джеймс Хорнър оставя най-голям отпечатък сред зрителите, израснали през 80-те години. Те познават филмите „Скъпа смалих децата“, „Стар Трек II: Гневът на Хан“.
Следващите пък са гледали „Аватар“, „Смело сърце“, „Аполо 13“, „Джуманджи“, „Каспър“, „Смъртоносно влияние“, „Маската на Зоро“, „Красив ум“, и разбира се всички сме гледали „Титаник“, чиято музика се записа в сърцата ни.
Най-тясно сътрудничество Хорнър е имал с режисьора Джеймс Камерън, но всъщност може да се каже, че най-добрите са искали да работят с него. Причината е обяснима – музиката на Джеймс Хорнър привнася нещо допълнително свое, силно и въздействащо, което допълва всяка картина, всяко действие и емоция на филмовите герои. Хорнър е работил съвместно с едни от най-добрите режисьори на съвремието ни: Джордж Лукас, Стивън Спилбърг, Джеймс Камерън, Оливър Стоун, Рон Хауърд и др.
„Аз не съм като повечето композитори, защото за мен това, което правя не е просто работа, за мен музиката е велико изкуство и моята същност“, казва самият Джеймс Хорнър в едно от последните си интервюта.
На какво се дължи магията на музиката му? – На този въпрос са се опитвали да отговорят много експерти по филмова музика. Казват, че умеел да съчетава хорови и електронни елементи, както и умело да вплита мотиви с мистично звучене от музиката на древните келти. Вероятно е така, но за зрителя е важна не „технологията“ на едно изкуство, а въздействието му върху емоциите.
Хорнър е недостижим в тази посока. Той знае как да докосне всяка струна на сърцето и да я накара да затрепти, или да настръхне в мъчителен съспенс. Това майсторство на композитора е наистина незаменимо след кончината му и се оценява като огромна загуба от най-известните кинотворци на Холивуд.
Хорнър е роден в Америка, в Лос Анджелис, но израства в Лондон. Има еврейски произход. Баща му – Хари Хорнър бил сценограф с няколко режисьорски опита и лауреат на премията „Оскар“. Малкият Джеймс започва да свири на пиано на 5-годишна възраст, после изучава музика в Кралския колеж за музика в Лондон. Връща се обратно в Америка през 70-те и се дипломира по композиция и музикална теория в Калифорнийския университет в Лос Анджелис.
Първите му опити за филмово музициране са в късометражки на студентското кино. Първият му голям проект е „Стар Трек“. Хорнър е написал музиката на повече от 100 филма. В годините назад, има такива, в които е получавал по две награди за различни филми, над които е работил; както и филми, които са спечелвали по няколко различни филмови награди.
За музиката и песента към филма на Джеймс Камерън „Титаник“ (1997 г.) Джеймс Хорнър получи две награди „Оскар“ на Американската филмова академия. Общо е бил номиниран за престижната награда десет пъти. В последно време преди да загине, композиторът работел над музиката за продължението на филма „Аватар“.
Роден е на 14-и август 1953-та година и загина на 22-ри юни 2015-а година, така че през 2023-а се навършиха 70 години от рождението му и 8 години от неговата смърт.
Днес някак символично приемаме внушението от музиката към саундтрака, композиран за филма „Смело сърце“ с Мел Гибсън. „Смелото сърце на Джеймс спря да бие в небето. Той винаги е обичал високото и колкото да скърбим за него, Бог го прибра при себе си във Високото, където винаги е имал своето място на Негов избраник!“, казва холивудски продуцент на изпращането на композитора.
А знаете ли, че когато забелязват яркия му талант на композитор, той самият изобщо не се надявал на такава кариера – просто тихо и скромно работел като преподавател по теория на музиката. „Скромен и усмихнат. Това са двете думи, които го характеризираха като човек, извън неговия гигантски талант на композитор!“, казва Камерън за своя любим приятел.
Джеймс Хорнър остави съпруга Сара и две дъщери. В годината на смъртта му излязоха филмите „Вълчият тотем“ и „Обратен гард“, а година след нея – „Великолепната седморка“ (2016).
Хорнър остави името си не само под култови филмови заглавия, но и под много телевизионни филми и сериали, много късометражни филми и забележителни концертни творби.
Тази музика ще звучи и ще продължава да вълнува хората, и по този начин той ще продължава да живее в света на киното, като един от най-добрите композитори на филмова музика на нашето съвремие.
Източник: dir.bg