Пътят до третия опит за отдаването на летище Пловдив на концесия, обявено от премиера Росен Желязков преди седмица, е трасиран от провала на втория, в чието дъно е окопано името на бившия финансов министър в правителството на Кирил Петков и още по-бивш министър. на икономиката, енергетиката и туризма в служебния кабинет на Марин Райков през 2013 г. – Асен Василев.
Оттам наднича и една доста скандална, особено в контекста на последните международни събития, китайска връзка на двамата довчерашни първи управници на България Петков и Василев, финиширала помпозно с участието на президента Румен Радев, посещението му в Китай, раздаването на високи държавни отличия на китайски дейци, отпускане на мощна кредитна линия в Българската банка за развитие и безвъзмездното отдаване на огромен терен близо до Китайското посолство в София. Тази внезапно избуяваща и процъфтяваща българо- китайска дружба обаче поне засега безследно е пометена от Ковид пандемията през 2020 г.
Но преди да пусне първите си кълнове на роден терен, тя е предшествана от появата на уникалния с огромния си за тази нация ръст китайски гражданин Чан Чанян, към когото сравнително прясно обосновалите се в България двама „харвардци“ мощно се устремяват. И толкова бурно жадуват да се запознаят с него, че правят това по късни доби в родното село Брестовица.
Там Асен Василев предлага на китаеца да инвестира в бившето военно летище в Стара Загора и други подобни опции за влагане на пари.
Годината е 2011 г. Чан Чанян се подвизава у нас и по-късно като пряко свързан с компанията „Hainan Longaquan Centry Invest & Co.Ltd.Add“, базирана на о. Хайнан, който е бивша военна база и днешна безмитна зона, най-голямата след Тайван в Китай. В страната си той е известен като математик и изявен шахматист, а впоследствие става ясно, че е и генерал. Но при първоначалното си пристигане в България заявява, че целта му е да инвестира в икономически проекти.
До 2014 г. Асен Василев вече е успял да се скара с бившия си съдружник във фирмата „Евърбред“ Мортен Лунд и да продаде софтуера на компанията на китайци за неизвестна, но доста значима сума към която Кирил Петков е присъединен като комисионер, а двамата се сдобиват с луксозен офис на столичния бул. „Васил Левски“ в кооперация на небезизвестния ромски барон Киро Японеца. По непотвърдени данни тази продажба става възможна именно след запознанството на Кирил Петков и Асен Василев с Чанян.
Така се стига и до спечелената от „Консорциум Хайнан Пловдив Еърпорт Инвестмънт“ концесия за летище Пловдив през 2018 г., за което е предвидено да стане голям карго център, а интересът към летището на китайците е обяснен със стратегическото му положение по „Пътя на коприната“. Те искат летището, за да може там да пристигат пратките на замислените тогава компании „Шейн“ и „Тему“, залели света с евтините си и некачествени стоки.
Консорциумът на „Хайнан“ е представляван от Асен Василев. Той печели конкурса, на който предлага 79 млн. долара инвестиции срещу „Тракия икономическа зона“ и ПИМК, оферирала 65,5 долара инвестиции. Зад нея обаче се твърди, че стои ексцентричният бизнесмен Ивайло Пенчев, собственик на „Уолтопия“, който по време на Ковид пандемията направи целево дарение на аспиратори на Александровска болница с приоритет за неговите служители, но възмутените лекари го отхвърлиха. Печелившият китайски консорциум получава концесията за 35 години. Най-ненадейно обаче „Консорциумът Хайнан Пловдив Еърпорт Инест“ се отказва да реализира инвестицията си чрез спечелената концесия, а документацията по конкурса скоропостижно изчезва от сайта на тогавашното Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщеният
Версията за този развой е повече от неприемлива. Разпространява се слухът, че тъй като шефът на въпросния консорциум Ван Цзян е паднал от високо в Прованс, Франция, и е загинал, бизнес структурата се оттегля от по-нататъшната си дейност в Пловдив. Спецовете са категорични, че това са „пълни глупости“, тъй като в Китай няма частни компании и всеки шеф може незабавно да бъде заменен от държавата с друг. И многозначително добавят, че най-вероятно нашите служби никога не биха допуснали китайско господство върху такъв стратегически обект, какъвто е летище Пловдив, и са взели необходимите мерки това да не се случи, горещо посъветвани и от партньорските си колеги.
Сходен скандал избухна през същата 2018 г. и за концесията на преименуваното наскоро от летище София на летище „Васил Левски“, към която апетит проявява турска фирма. Тогавашната евродепутатка на БСП Елена Йончева обясни неприемливостта на тази възможност с това, че въпросната фирма ще съсипе летището ни като конкурент. Истината обаче е друга и също е свързана с опазването на стратегически за националната ни сигурност обект, какъвто е столичният аеропорт, издават запознати. Така концесията се печели от международна компания, свързана у нас с Кирил Домусчиев.
Източник: Уикенд