От днес, 1 април 2025 г., всички медицински специалисти от териториалните експертни лекарските комисии (ТЕЛК) имат пълен достъп до здравните досиета на пациентите с трайно намалена работоспособност и до цялата медицинска информация, вписана в Националната здравноинформационна система (НЗИС). Системата бе пусната в експлоатация от Информационно обслужване, след успешен пилотен проект, който осигури достъп на лекарите от Националната експерта лекарска комисия (НЕЛК) до досиетата на гражданите с медицинска експертиза.
„Новата функционалност осигурява пълен достъп на 146 експертни комисии от цялата страна до всички направления, изследвания, епикризи, резултати и друга здравна информация на пациентите, които са подали документи за ТЕЛК решение“, каза Борис Костадинов, директор „Софтуерна интеграция“ в Информационно обслужване. По думите му това ще намали многократно времето за разглеждане на документите за нетрудоспособност, ще улесни работата на комисиите и ще позволи на над 1 800 лекари от медицинската експертиза да вземат, бързи, навременни и информирани решения за здравното състояние на пациентите при разглеждане на документацията. До момента, за издаването на ТЕЛК решение, гражданите чакаха по няколко месеца.
За допълнително улеснение и съкращаването на сроковете за разглеждане на документите за трайно намалена работоспособност, Информационно обслужване разработи система за случайно разпределение на документите в ТЕЛК комисиите, което осигури, публичност, прозрачност и проследимост на процесите. Ограничаването на прекия контакт между лекари и пациенти доведе до драстично намаляване на злоупотребите при издаването на ТЕЛК решения.
Гражданите вече имат възможност сами да наблюдават и контролират целия процес по издаването на медицински експертиза. През мобилното приложение еЗдраве и през сайта my.his.bg пациентите имат достъп до цялата налична документация, свързана с освидетелстването – направления от общопрактикуващ лекар, заявления, решения на ТЕЛК комисиите и др.
За Информационно обслужване
Информационно обслужване е българският национален системен интегратор на държавната администрация. Компанията изгражда, поддържа, развива и наблюдава работоспособността на информационните системи с национално значение. Информационно обслужване е основен партньор на държавните институции и изпълнява ключови проекти със стратегическо значение за България. Дружеството е лидер на българския пазар в разработването, внедряването и поддържането на нови технологични решения. Компанията е първият сертифициран доставчик на удостоверителни услуги в България и е дългогодишен технологичен партньор на Централната избирателна комисия. Информационно обслужване разполага с клонова структура, която покрива всички областни градове в България. В дружеството работят над 640 висококвалифицирани експерти в различни области. Информационно обслужване е пълноправен член в асоциацията на най-развитите обществени доставчици на ИКТ услуги в Европа EURITAS. Компанията е сертифицирана по международните стандарти ISO 9001:2015 за управление на качество, ISO/IEC 27001:2013 за управление на информационната сигурност, ISO/IEC 20000-1:2018 за управление на предоставяните ИТ услуги, ISO 37001:2016 за борба с подкупването и LSTI N°1642-131-V1.0 за издаване и управление на квалифицирани удостоверения за електронни подписи, електронни печати и квалифицирани електронни времеви печати.