Вдигат цените добросъвестно

https://a-specto.bg/bulgaria/vdigat-cenite-dobrosavestno A-specto.bg

Пазят ни от рязко поскъпване на сапуна и тоалетната хартия

Предлагат съществени промени в закона за еврото преди второ четене

Мерки само за стоки от първа необходимост

Развързват ръцете на търговците да вдигат цените, стига да го правят “добросъвестно и прозрачно”. Това предвиждат промени в Закона за въвеждане на еврото, които са внесени между първо и второ четене на законопроекта на Министерски съвет от депутатите от ГЕРБ-СДС Делян Добрев и Деница Николова, и Йордан Цонев от ДПС-НН.

В първоначалния законопроект на Министерски съвет е записано, че “в периода на двойно обозначаване търговците не могат да увеличават цените на предлаганите от тях стоки и услуги, когато това не е обосновано от обективни икономически фактори”. Тоест в периода от 8 август, до края на следващата година, когато цените трябва да са обозначени в левове и евро, цени може да бъдат вдигани само при наличие на обективни икономически фактори и търговецът може да бъде глобен, ако не докаже наличието им.

Преди второ четене на законопроекта тримата депутати предлагат вместо предложението на Министерски съвет в закона за еврото за бъде записано, че “в периода на двойно обозначение търговците, които предлагат стоки и услуги на потребителите, формират цените си добросъвестно и прозрачно”. Като е добавено, че при промяна на цените търговците са длъжни при поискване да представят на контролните органи документи, относно наличие на обективни икономически фактори.

От предложения текст става ясно, че търговците трябва да определят цените добросъвестно и прозрачно, както и да оказват съдействие на контролните органи. Но в Закона за въвеждане на еврото няма дефиниция какво е добросъвестно определяне на цени. По принцип добросъвестно означава, че търговецът трябва да спазва законите, но и в момента всички трябва да спазват законите. Може да се предположи, че добросъвестен търговец е този, който действа честно, почтено и отговорно, който не цели да навреди на никого с дейността си. Но контролните органи трудно биха преценили дали вдигането на цената на салама с 3 лв. за кг. е добросъвестно.

В момента в Закона за въвеждане на еврото е записано, че “в периода на двойно обращение търговците не могат да увеличават цените на предлаганите от тях стоки и услуги, когато това не е обосновано от обективни икономически фактори”. Тази забрана се отнася за периода от 1 януари до 31 януари 2026 г., когато ще може да плащаме и с левове, и с евро. Вместо този текст проектът на Министерски съвет въвежда задължение при връщане на ресто в евро, при поискване от клиента търговецът да казва каква е стойността на рестото в левове. Така при приемане на предложенията на Министерски съвет, с промените, предложени от депутатите, ще отпадне и забраната за вдигането на цени без обективни икономически фактори през януари 2026 г.

Друга съществена промяна, предложена от депутатите, се отнася до възможността Министерският съвет да въвежда мерки за ограничаване на поскъпването. Законопроектът на правителството предвижда, че “Министерският съвет може да определи правила и условия за въвеждане на временна мярка за противодействие в случай на прекомерното нарастване на цените на стоки и услуги”. Предложението на депутатите дава по-ограничени права на Министерски съвет - да се намеси само при значително нарастване на цените на стоки и услуги от първа необходимост. Специално е посочено, че “стоки и услуги от първа необходимост са ограничен набор от основни потребителски стоки и услуги като хранителни продукти (хляб, мляко, яйца, брашно, олио и др.), питейна вода, електроенергия и топлоенергия за битови нужди, лекарствени продукти по лекарско предписание и базови средства за лична хигиена”. Не е посочено кои са базовите средства за лична хигиена, но може да се предположи, че става въпрос например за сапун и тоалетна хартия. Но от текстовете на законопроекта не става ясно дали например дезодорантите са базово средство за лична хигиена или са лукс.

При оборот над 10 млн. лв.

Търговските вериги всеки ден ще обявяват цените си

Комисията за защита на потребителите публикува обобщени данни

Големите търговски вериги ще трябва да обявяват на сайтовете си цените на основни храни.

Търговците на дребно, които продават храни, алкохол, безалкохолни напитки, цигари, нехранителни стоки и лекарства и имат годишен оборот над 10 млн. лв. всеки ден до 7 ч. сутринта ще трябва да обявяват на сайта си цените на всички стоки, които продават, от голямата потребителска кошница. Това са част от предложенията преди второ четене на закона за еврото, направени от депутатите Делян Добрев, Деница Николова и Йордан Цонев.

Предложението на Министерски съвет беше търговските вериги да обявяват цените си всяка седмица. Идеята е при обявяването на цените всеки ден хората да могат да направят сравнение какви са цените в различните търговски вериги и така да преценят къде да пазаруват. В голямата потребителска кошница влизат основни храни като хляб, ориз, сирене, прясно и кисело мляко, кашкавал, месо, риба, масло, ябълки, грозде, домати, краставици, маслини, дини и пъпеши, гъби, боб, леща, чипс, картофи, захар, сладолед, кафе, чай, вино, както и редица дрехи и обувки. Оказва се, че големите търговски вериги ще трябва да обявяват и цените на някои дрехи и обувки, които продават в магазините си.

Търговците, които предлагат в един и същи ден в различните си магазини стоки на различни цени, ще трябва да публикуват информация да всеки от търговските си обекти.

Комисията за защита на потребителите ще трябва да създаде и поддържа публично достъпен интернет портал и да публикува ежедневна информация за движението на цените въз основа на информацията, публикувана от търговските вериги.

Анализират данни от началото на 2025 г.

Задължават КЗП да спазва закона

Ще действат в сегашните си право­мощия

Служителите на НАП и КЗП да действат в рамките на сегашните си правомощия предлагат депутати.

Законопроектът на правителството предвижда Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Националната агенция за приходите (НАП) да могат да изискват от всички търговци всякаква информация, свързана с цените, включително ценообразуване, доставни и производствени цени. Предложението е контролните органи да може да изискват данни за периода от 1 януари 2024 г. насам, като идеята е да се види има ли промени в търговските надценки, както и какво е движението на цените за по-дълъг период от време.

Предложението на тримата депутати от ГЕРБ-СДС и ДПС-НН е КЗП и НАП да могат да изискват само информация в рамките на правомощията им по Закона за защита на потребителите и Закона за НАП, каквато възможност контролните органи имат и в момента. Същевременно депутатите предлагат информация да бъде изисквана само от началото на 2025 г. насам, като изключение са прави само за данни, без които проверката не може да бъде извършена.

Ще използват търговските обекти на ЦКС

Правителството отложи магазините с 10% надценка

Има предло­жения за структурата на дружеството

Министерският съвет отложи решението за създаване на дружество “Магазин за хората”.

На заседанието си през миналата седмица правителството отложи точката от дневния ред за създаване на еднолично акционерно дружество с държавно участие в капитала “Магазин за хората” ЕАД - София. С приемането на бюджета за настоящата година парламентът задължи Министерски съвет да създаде такова дружество с цел в определени магазини да бъдат продавани основни храни само с 10% надценка.

Гласуваните от парламента текстове предвиждат дружеството чрез вериги от магазини да осъществява търговия с хранителни и други продукти от първа необходимост приоритетно от български производители. Депутатите задължиха Министерския съвет в срок от един месец след приемане на закона за бюджета да предприеме всички необходими действия за учредяване на дружеството и неговото функциониране, като за целта заделиха 10 млн. лв. Но такова дружество още не е създадено.
От стенограмата на заседанието на Министерски съвет става ясно, че точката от дневния ред за създаване на дружеството “Магазин за хората” е отложена по искане на министъра на земеделието и храните Георги Тахов. Той посочва, че оттегля тази точка поради постъпили допълнителни предложения от гледна точка на структурата на юридическото лице и необходимостта от време за анализ на постъпилите предложения.

Преди време министърът на земеделието обясни, че идеята е “Магазин за хората” да работи в партньорство с търговските обекти на кооперативните организации от Централния кооперативен съюз (ЦКС). Те разполагат с обекти в цялата страна.

Същата цена на майонеза, но в евро

Ябълки поскъпнаха с 1,30 лв. за две седмици

40 ст. повече за енергийна напитка

Граждани сигнализират, че ябълки са поскъпнали с 35% за две седмици.

Само в рамките на две седмици ябълки в магазин от голяма търговска верига в Шумен са поскъпнали с 1,30 лв. за кг, което е повишение с 35 на сто. Това е един от сигналите на граждани, изпратени до сайта antispekula.bg. На публикуваните от гражданин снимки се вижда, че цената на ябълките е нараснала от 3,69 лв. на 4,99 лв.

От НАП, КЗП и КЗК преди време започнаха проверки, които установиха увеличение на цените на основни храни в редица магазини в цялата страна. Но в момента контролните органи нямат законово основание да налагат санкции за повишения на цените. Затова от Министерски съвет предложиха промени в Закона за въвеждане на еврото.

Друг от сигналите на граждани е за цената на енергийна напитка. До преди няколко дни в магазин в София цените на стоките не са били обозначени в евро, а цената на енергийна напитка е 1,79 лв. В деня, в който цените на стоките са посочени в левове и в евро, цената на енергийната напитка става 2,19 лв.
Кроасан с марката на голяма търговска верига, продаван в магазин в Балчик, в рамките на десет дни е поскъпнал от 1,09 лв. на 1,19 лв. за брой, гласи друг сигнал на граждани. В друг сигнал жена от София заявява, че цената на майонеза не е превалутирана, а просто от лева е сменена с евро и така реално поскъпването е два пъти.

Гражданин сигнализира и за ресторант в София, който е обявил цените и в евро, но те са значително по-високи от предишните цени само в лева. Например цената на десерт “Сицилианска канола с крем пистакио” (както е написано в менюто), е 6,64 евро или 12,99 лв. Същевременно в Сицилия цените на канолите най-често са около 3,50 евро.

Автор: Стефан Кючуков

trud.bg