Новини от Бълария

Учителка: Образованието отдавна е алъш-вериш, а колегите си мълчат, изпълняват и взимат по 4000 лв. коледни бонуси. Некадърниците превзеха Отечеството!

Темата за образованието е една от темите, по които всички имаме мнение. Дали то има връзка с действителността, е друг въпрос. Но щом стане въпрос за образование, всеки се чувства длъжен да се изкаже, а този факт сам по себе си, допълнен от стотиците спорове за образованието в социалните мрежи, говори, че проблеми наистина има. Дали те са свързани със слабата мотивация на учениците, с високото им самочувствие или с безпочвените претенции на някои родители? Или пък роля играе и гладът за достатъчно квалифицирани учители с добър педагогически подход?

Като че ли в последно време учителите, за които професията е призвание, драстично намаляха за сметка на такива, които се задържат в системата, мотивирани от все по-високото заплащане? Дали пък проблемите в образованието не се дължат най-вече на това, че училищата се превърнаха в търговски дружества и започнаха да предлагат „образователни услуги“, което напълно промени смисъла на институцията училище? Дали именно парите не провалят както образованието, така и здравеопазването? И възможно ли е изобщо здраве и образование да се купуват с пари?

Един отрезвяващ поглед отвътре предлага учителката Росица Бакалова. Ето какво сподели тя в една от социалните мрежи:

Нека ви обясня защо някои хора си искат много системата на делегирания бюджет. Ще дам пример с моя приятелка, която работи в голямо училище. С около 1000 ученици. Училището е от първи до седми клас, включително. Всеки учител там си работи на норматив, както и останалите учители в България. Няма никакв извънреден труд. Уточнявам, за да няма разни предположения.

Единственият важен фактор е големият брой ученици. Те са голяма бройка за училището, а не за отделния учител. Та моята приятелка и нейните колеги към основната си заплата за декември са взели още една цяла заплата, коледни добавки на хубавата сума от 4 000 лева. Четири хиляди лева. В доста други училища бяха раздадени „коледни пари“ в скромния, спрямо другите, размер от 300 до 800 лева. Значи 4000 срещу 1700 на повечето места. Това са коледни заплати, но и при месечните има доста разлика между богати и бедни училища. А в преподаването разликата не е полза на богатите.

Та нали разбирате защо изведнъж всеки некадърник хукна да е учител в голямо училище, или в ромско такова, или в професионална гимназия, където делегираните бюджети също са големи, тъй като там може и да няма много ученици, но сумата за издръжка на един е доста по-висока от тази на учениците в така наречените елитни училища.

Та няма да слушат колегите ли, та няма да си затварят устата за бесмислените тестове на учениците ли, та няма да си мълчат за безобразията в МОН ли?! Та няма с голи гърди да бранят делегирания бюднеж и да лъжат, че той и само той гарантирал стабилност на образователната система, която отдавна е обърната на алъш-вериш?

Тази порочна система създаде паралената такава на частните уроци, където родителите са ограбвани от същите адепти на делегираните бюджети. Много е лесно така да си купиш едни 60% от „учителското“ съсловие.

Пиша важната дума в кавички, той като още преди 10 години заявих, че истински педагози за около 35% от колегите и тогава доста хора ми се обидиха. Но, както и друг път съм писала, на мен истината ми е по-важна от това дали някоя превзета и лицемерна псевдо колежка ще ми говори. А другата простичка истина е, че вече няма достатъчно добри кадри за тази сфера. Некадърниците превзеха Отечеството. Във всички сфери“.

Подобни публикации
Оставете коментар

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече