Здравните досиета на близо 15 000 пациенти са били прегледани от личните им лекари за месец

https://a-specto.bg/zdrave/zdravnite-dosieta-na-blizo-15-000-pacienti-sa-bili-pregledani-ot-lichnite-im-lekari-za-mesec A-specto.bg

Общопрактикуващите лекари са прегледали здравните досиета на близо 15 000 души от пациентските си листи, само в рамките на месец, след като Информационно обслужване надгради функционалностите на портала doc.his.bg. Чрез него личните лекари имат пълен достъп до прегледите, направленията, резултатите, ваксините, рецептите, кръводаряванията, болничните престои, документите от модул „Медицинска експертиза“ на пациентите си. Данните показват, че над 700 общопрактикуващи лекари от цялата страна се възползват ежедневно от функционалностите, които платформата предлага. Средното време, което джипитата отделят за преглеждане на досието на свой пациент, e 7.12 мин, като 92% от посещенията са били с активност в повече от една функционалност на портала.Новата функционалност е част от надграждането на НЗИС и стана възможна след успешни консултации с Български лекарски съюз (БЛС) и Национално сдружение на общопрактикуващите лекари в България (НСОПЛБ).„Достъпът до въведените в пациентското досие медицински данни, без значение източникът на финансиране, дава възможност на общопрактикуващите лекари да разполагат с по-пълноценна информация при назначаването на лечение, както и да имат по-добра проследимост в дългосрочен план върху състоянието на пациентите си“, каза Борис Костадинов, директор „Софтуерна интеграция“ в Информационно обслужване. На пациентите вече не се налага да носят хартиени документи за рецепти, прегледи, изследвания и други медицински събития при своя личен лекар, което спестява време и ресурси както на гражданите, така и на медицинските специалисти. От друга страна се минимизира рискът от изгубени документи, погрешно предаване на информация между пациент и лекар, или неточна интерпретация на резултати.Личните лекари могат да осъществят достъп до здравните досиета на своите пациентите през doc.his.bg от декември 2024 г. Всеки ОПЛ може да се оторизира в системата по всяко време чрез своя квалифициран електронен подпис (КЕП) и по този начин да получи достъп до досиетата на гражданите, които са част от пациентската му листа. Търсенето на пациенти в портала се осъществява по име или по идентификатор (ЕГН или ЛНЧ). За всеки един преглед на пациента ОПЛ вижда пълната медицинска информация – диагноза, анамнеза, състояние, съпътстващите документи (ако има такива), източник на финансиране, както и кога, къде и от кого е бил проведен прегледът. За издадените рецепти, личният лекар може да провери дали пациентът я е изпълнил и какво е било отпуснато в аптеката, както и колко време остава до крайния ѝ срок на валидност. За всяка хоспитализация ОПЛ може да проследи цялата информация, въведена от колегите му в болницата, включително подадената към НЗИС епикриза. Ако причината за болничния престой е раждане, ОПЛ може да види допълнителна информация както за самото раждане, така и за новородените.Достъпът до медицинска информация през doc.his.bg е строго контролиран и мониториран от НЗИС. В „История на действията“ пациентът може да провери по всяко време, каква информация е достъпвал личният му лекар. НЗИС записва и съхранява всяко действие, което се извършва в здравното досие, независимо дали действието е от страна на пациента, личния лекар, медицински специалист, или друго оторизирано лице.За Информационно обслужванеИнформационно обслужване е българският национален системен интегратор на държавната администрация. Компанията изгражда, поддържа, развива и наблюдава работоспособността на информационните системи с национално значение. Информационно обслужване е основен партньор на държавните институции и изпълнява ключови проекти със стратегическо значение за България. Дружеството е лидер на българския пазар в разработването, внедряването и поддържането на нови технологични решения. Компанията е първият сертифициран доставчик на удостоверителни услуги в България и е дългогодишен технологичен партньор на Централната избирателна комисия. Информационно обслужване разполага с клонова структура, която покрива всички областни градове в България. В дружеството работят над 640 висококвалифицирани експерти в различни области. Информационно обслужване е пълноправен член в асоциацията на най-развитите обществени доставчици на ИКТ услуги в Европа EURITAS. Компанията е сертифицирана по международните стандарти ISO 9001:2015  за управление на качество, ISO/IEC 27001:2013 за управление на информационната сигурност, ISO/IEC 20000-1:2018 за управление на предоставяните ИТ услуги, ISO 37001:2016 за борба с подкупването и LSTI N°1642-131-V1.0 за издаване и управление на квалифицирани удостоверения за електронни подписи, електронни печати и квалифицирани електронни времеви печати. 

Сподели