Кой се страхува от жп коридора между Черно и Егейско море?

https://a-specto.bg/analizi/koy-se-strahuva-ot-zhp-koridora-mezhdu-cherno-i-egeysko-more A-specto.bg

На 6 септември премиерите Бойко Борисов и Алексис Ципрас постигнаха важна договореност със съществени геополитически последици

В сряда, 6 септември, българският министър-председател Бойко Борисов бе на официално държавно посещение в Гърция, което поради празничното настроение в страната премина, може би, някак незабелязано. Пред погледите на премиерите на България и Гърция министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и гръцкият му колега Христос Спирдзис, подписаха меморандум за разбирателство за развитието на железопътна връзка "Солун – Кавала – Александруполис – Бургас – Варна – Русе". Според замисъла зад мащабния проект река Дунав, Черно и Егейско море трябва да бъдат свързани със скоростен железопътен коридор, а в пристанищата да бъдат инвестирани сериозни средства.

Няколко дни преди символичната дата на Съединението, на която лидерите на двете страни се договориха за новия жп коридор, в български медии ударно излязоха анализи, критикуващи инициативата. Сред изводите в тях са уверения, че реализацията на коридора обрича на смърт пристанище Бургас, както и коридор №8, лансиран в последните месеци след смяната на властта в Македония. Любопитна подробност е, че първият подобен анализ се появи ден преди министър Московски публично да обяви намерението на кабинета да подпише меморандума, при това без авторство. Непосредствено сред събитието дежурните политически коментатори се впуснаха да обясняват колко нерентабилен е подобен проект и как София може само да загуби от него. Какво в действителност се крие зад българо-гръцката инициатива?

Както е известно зад големите инфраструктурни проекти винаги наднича голямата геополитика. По транспортните коридори освен стоки преминават и цели вектори от стратегията на Великите сили. В България още от Освобождението транспортната геополитика диктува голяма част от дневния ред на страната. По силата на ангажиментите, които Високата порта поема пред Австро-Унгария няколко години преди освободителната война, султанът започва изграждането на железница между Истанбул и Виена.

Малко известен например е фактът, че голяма част от клаузите на Берлинския договор от 1878 г. касаят именно строителството на жп линии, които падат в тежест на Княжество България и Източна Румелия. Австро-Унгария иска връзка между Виена и Цариград, руският цар – жп линия между Дунав и София, а за Англия от първостепенно значение е да защити капиталовложенията на барон Хирш в железопътната инфраструктура на Балканите, но заедно с Русия няма нищо против връзка между река Дунав и пристанището в Солун. Както е добре документирано в българската историография, конфликтите по повод на железопътните коридори са водили до политически сътресения, обтягане на отношенията с Великите сили и падане на правителства. 

Повече от сто години по-късно малко неща са се променили. Днес българо-гръцкият проект е сериозна перспектива за съживяване на икономическата активност в страната. С него София има уникална възможност да балансира полуколониалната си в последните години външа политика. Подобно на спрения енергиен коридор "Южен поток" обаче срещу идеята застават влиятелни външни фактори.

Жп инициативата на България и Гърция е опростена версия на проекта Sea2Sea, одобрен през 2012 г. от Европейската комисия в рамките на програмата TEN-T. Проектът предвижда изграждане на интермодален товарен транспортен коридор между българските пристанища Варна и Бургас и гръцките пристанища Кавала и Александруполис. Основната цел на инициативата е намаляване на зависимостта на ЕС от претоварения морски път през Босфора и Средиземно море и създаване на нов, алтернативен път. 

Според министър Московски, въпреки че пъpвoнaчaлнaтa идeя e билa вpъзĸa caмo мeждy Бypгac и Aлeĸcaндpyпoлиc, впocлeдcтвиe ca вĸлючeни пpиcтaнищaтa в Kaвaлa и Coлyн, a oт бългapcĸa cтpaнa - Bapнa и дyнaвcĸoтo пpиcтaнищe пpи Pyce. Над 1 млpд. eвpo щe cтpyвa изгpaждaнeтo нa тpaнcпopтния ĸopидop нa poднa тepитopия, допълни министърът, според когото проектът е с висока добавена стойност и се очаква да привлече големи инвеститори от Близкия и Средния Изток, Китай, Русия и други големи пазари.

Как може да бъде разгледана мащабата балканска инициатива в геостратегически план? На първо място проектът за жп връзка между Русе и Александруполис е в съзвучие с геополитическите интереси на Германия и политиката на Европейската комисия. Река Дунав е международен коридор №7 и се разглежда от Берлин и Виена като важен транспортен маршрут за стоки и ресурси. Именно с тази цел през 2010 г. беше представена Дунавската стратегия на ЕС, която в дългосрочен план предвижда оползотворяването на транспортния маршрут и все по-голям пренос на товари.

Поради това беше предвидено изграждане на интермодален терминал в Русе, който да комбинира речен, железопътен и автомобилен транспорт. Оттам немските стоки трябва да тръгнат в направление „юг” по одобрения от Комисията коридор №9 и безпрепятствено достигат в Александруполис на беломорското крайбрежие.

Следваща важна подробност – коридор №9 тръгва от Хелзинки, Санкт Петербург и Москва. Свързването на Бургас и Александруполис е надежда на руската страна от десетилетия. Както е известно, още по време на Руско-турската война руснаците достигат до тогавашното село Дедеагач и дори са отговорни за превръщането му в град с европейски архитектурен облик. С реализацията на българо-гръцкия проект руските товари излизат на Средиземно море без да преминават през Проливите, като в същото време усилват руското влияние на Балканите. "Основна характеристика на сътрудничеството между България и Гърция е, че то не е агресивно - насочено срещу трети страни", обясни премиерът Алексис Ципрас по време на срещата с Бойко Борисов в Кавала. 

В края на изказването си обаче гръцкият лидер напрви ключов коментар като допълни, че България и Гърция биха могли да изиграят ролята на мост между ЕС и Русия. "Съществуват исторически връзки, свързани с Русия, които биха могли да улеснят такъв мост", допълни Ципрас. Към думите на гръцкия премиер се добавят няколко факти, които навеждат на мисълта за интерес на Москва към проекта. Така например руският бизнесмен от гръцки произход Иван Савидис заедно със своите немски и френски партньори в момента са на път да финализират сделка по придобиване а пристанището в Солун. През февруари пък зам.-председателят на руските железници РЖД Александър Мишарин обяви, че компанията възнамерява да създаде съвместно предприятие за железопътни превози с Гърция. Очевидно е, че пристанището и гръцката жп инфраструктура трябва да бъдат включени към транспортен коридор на север.

Проектът за свързване на Солун, Кавала и Александруполис с Бургас, Варна и Русе влиза в интересите на още един ключов геополитически играч с планове за мащаби инвестиции в региона – Китай. Входът за китайските стоки към Югоизточна и Централна Европа по мегапроекта на Поднебесната "Един пояс, един път" е Гърция. Китайската компания COSCO наскоро придоби най-голямото пристанище в региона – гръцкото Пирея в близост до Атина. Според замисъла на китайците оттам товарите трябва да продължат с влакове към Централна Европа през Македония, Сърбия и Унгария. За целта Пекин финансира строителството на скоростно жп трасе между Белград и Будапеща и планира да го продължи през македонска територия. В последните месеци обаче лошите новини за Китай усложниха плановете.

Смяната на властта в Скопие доведе в правителството враждебни за Пекин сили. На Македония й предстои членство в НАТО, на което след подписването на Договора за добросъседство с България опонент остана само Гърция. Но с този ход на интеграция малката страна ще премине напълно под американски военно-политически контрол. Това означава, че никакво китайско жп трасе не може да мине по долината на Вардар без съгласието на Вашингтон. Пристанището в Пирея остава блокирано и единствената надежда за жп превозите на Поднебесната на север е България.

Преди няколко седмици премиерът Бойко Борисов проведе интересна среща, която остана незабелязана. Българският министър-председател прие в своя кабинет представители на китайската компания CITIC Construction. CITIC изобщо не е случайна китайска фирма. Корпорацията е учредена през 1979 г. като едно от първите дружества за привличане на чужди капитали и технологии в ерата на реформи на Дън Сяопин. CITIC Construction е дъщерно дружество на държавната мегакорпорация и в последните няколко години има зад гърба си редица успешни проекта в рамките на инициативата "Един пояс, един път". 

Представителите на CITIC се срещнаха и със строителния министър, от чиито думи стана ясно, че китайците проявяват интерес към инфраструктурните връзки между сръбската граница и София, както и към пътя между Русе и Велико Търново с тунела под Шипка. Не е нужно да съпоставяме маршрута на българо-гръцкия транспортен коридор между Русе и Александруполис с проектите от китайски интерес. Германци, руснаци и китайци биха се възползвали от изграждането на скоростния жп коридор между Дунав, Черно и Егейско море.

Проектът обаче има един съществен недостатък - не попада в стратегическите интереси на други глобални фактори, които от години опитват да блокират всички инициативи по направлението "север-юг". Именно това се крие зад усилените атаки срещу проекта в последните дни. Както и при офанзивата спрямо "Южен поток", при която обществото трябваше да бъде убедено, че бялото е черно, т.е. че един проект от огромна полза за София е вреден, така и днес публичното пространтво е наводнено от мнения срещу инициативата.

На 2-3 октомври във Варна се събират лидерите на България, Гърция, Румъния и Сърбия, които по думите на Бойко Борисов ще продължат усилията си за реализиране на големия жп проект. За премиера това би било от малкото ходове на несъгласие с мейнстрийма след блокирането на написания отвън проект за съдебна реформа, както и на инициативата за общ антируски военен флот в Черно море. Ще добие ли българското правителство куража да отстои интереса си от проекта пред своите западни партньори?

15 Коментара
AlbertoAxord
преди 8 месеца

Inuikii — это европейский бренд, специализирующийся на стильной зимней обуви. Он объединяет уникальный стиль и высокое качество, создавая удобные модели для холодного времени года. Бренд применяет натуральные шерсть и водоотталкивающие материалы, гарантируя защиту в любую погоду. Inuikii популярен среди городских модников, благодаря оригинальным силуэтам и универсальности. http://azcui.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=classical-news.ru%2Finuikii-stil-teplo-i-elegantnost-v-zimney-obuvi%2F

Откажи
Danielecoks
преди 8 месеца

На этом сайте представлена полезная информация о лечении депрессии, в том числе у возрастных пациентов. Здесь можно узнать способы диагностики и советы по восстановлению. http://articulosreligiosos.biz/__media__/js/netsoltrademark.php?d=empathycenter.ru%2Farticles%2Folanzapin-i-bar%2F Отдельный раздел уделяется психологическим особенностям и их влиянию на психическим здоровьем. Также рассматриваются современные терапевтические и немедикаментозные методы поддержки. Материалы помогут разобраться, как справляться с депрессией в пожилом возрасте.

Откажи
Susan
преди 2 седмици

%u Hey there I am so grateful I found your web site, I really found you by error, while I was looking on Aol for something else, Anyways I am here now and would just like to say thank you for a tremendous post and a all round interesting blog (I also love the theme/design), I don’t have time to browse it all at the moment but I have book-marked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a lot more, Please do keep up the superb b.https://vbcc.veganhacktivists.org/?url=https://rrti.ru:443/redirect?url=https://ste-b2b.agency/

Откажи
Victor
преди 2 седмици

%u When I initially commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get three e-mails with the same comment. Is there any way you can remove people from that service? Many thanks!https://lyceumtheatre.org/player/claire-glaude/?back=http%3a%2f%2fste-b2b.agency

Откажи
Alexis
преди 2 седмици

%u always i used to read smaller content which also clear their motive, and that is also happening with this piece of writing which I am reading at this place.https://www.emjcd.com/7t75hz76R/z5A/OQWOSPSS/ONORVPUQO/N/RNNQNTQVQRUVQQWUVR:l_pr1ct5aU8S/PNRV0NVTU-zxOO1NVPVWNNTyNxOVyV1U?j=w2zt%3Dp11x0%25BI%25AN%25AN01m-jAj.iomvk6%3ckrw!5loE-w3u8BDx%3cp11x0%3A%2F%2F444.lxjwt34.vm1%2Fktqks-989CGAFB9-9BH9DADD%3c%3cO%3c%3ckljGmnmk-8jC9-CFF8-Hlj8-niDmDDFiCiAm%3c9%3c9%3c8%3c8%3c

Откажи
Abe
преди 2 седмици

%u I know this if off topic but I'm looking into starting my own blog and was curious what all is needed to get setup? I'm assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I'm not very internet smart so I'm not 100% sure. Any suggestions or advice would be greatly appreciated. Many thankshttps://www.dewittbank.com/disclaimer?url=aHR0cHM6Ly9hbnRpY29yY29tcG9zaXRlLnJ1L2JpdHJpeC9yZWRpcmVjdC5waHA/ZXZlbnQxPWNsaWNrX3RvX2NhbGwmZXZlbnQyPSZldmVudDM9JmdvdG89aHR0cHM6Ly9zdGUtYjJiLmFnZW5jeS8

Откажи
Sabina
преди 2 седмици

%u Hi to every single one, it's truly a fastidious for me to pay a visit this site, it contains important Information.https://thegrailquest.com/x/cdn/?ste-b2b.agency

Откажи
Karma
преди 2 седмици

%u Hello! This post couldn't be written any better! Reading through this post reminds me of my good old room mate! He always kept chatting about this. I will forward this post to him. Fairly certain he will have a good read. Many thanks for sharing!http://m.estaxi.ru/bitrix/redirect.php?goto=https://fntr65.ru:443/redirect?url=https://ste-b2b.agency/

Откажи
Lori
преди 2 седмици

%u This is a topic that's close to my heart... Take care! Exactly where are your contact details though?https://arhimed-86.ru/bitrix/redirect.php?goto=https://ste-b2b.agency/

Откажи
Lynell
преди 1 седмица

%u An impressive share! I have just forwarded this onto a coworker who had been doing a little homework on this. And he actually bought me lunch simply because I stumbled upon it for him... lol. So allow me to reword this.... Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to talk about this topic here on your website.https://porntiki.com

Откажи
Mason
преди 1 седмица

%u Thanks for another fantastic post. Where else may just anybody get that kind of information in such a perfect way of writing? I've a presentation next week, and I'm on the search for such information.https://visavis-sib.ru/bitrix/redirect.php?goto=https://ste-b2b.agency/

Откажи
Meri
преди 1 седмица

%u Greetings from Ohio! I'm bored to death at work so I decided to check out your website on my iphone during lunch break. I really like the information you provide here and can't wait to take a look when I get home. I'm surprised at how fast your blog loaded on my cell phone .. I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, fantastic site!https://alarmservice.ru/bitrix/redirect.php?goto=https://ste-b2b.agency/

Откажи
Kimber
преди 1 седмица

%u Wonderful goods from you, man. I've bear in mind your stuff previous to and you're simply too fantastic. I actually like what you have got right here, really like what you are saying and the way in which you assert it. You're making it enjoyable and you still care for to keep it smart. I cant wait to read much more from you. That is actually a terrific website.https://hariz-ma.ru/bitrix/redirect.php?goto=https://ste-b2b.agency/

Откажи
Raquel
преди 6 дни

%u I love your blog.. very nice colors & theme. Did you make this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz reply as I'm looking to create my own blog and would like to know where u got this from. appreciate ithttps://armoryonpark.org/?URL=https%3A%2F%2Fste-b2b.agency

Откажи
Walter
преди 17 часа

%u I'm extremely inspired with your writing abilities as neatly as with the layout on your weblog. Is this a paid topic or did you customize it yourself? Anyway keep up the excellent quality writing, it is rare to peer a nice blog like this one these days..https://maps.google.bs/url?q=j&source=web&rct=j&url=https://ste-b2b.agency/

Откажи