Кампанията “(Не) вярвай на очите си!” запознава младежката публика с дезинформацията и злоупотребите в дигиталното пространство

https://a-specto.bg/internet/kampaniyata-ne-vyarvay-na-ochite-si-zapoznava-mladezhkata-publika-s-dezinformaciyata-i-zloupotrebite-v-digitalnoto-prostranstvo A-specto.bg

Сдружение “ПроБудник” стартира широка информационна кампания, която цели да говори открито с младежката публика за рисковете и опасностите, които крие дигиталното пространство днес. Темите, които покрива кампанията, са от станалите ежедневни тролене, реч на омразата и онлайн тормоз до злоупотреби като нежелан секстинг, фалшиви профили и кражба на самоличност.

Кампанията, наречена "(Не) вярвай на очите си!", обяснява подборно понятия като онлайн балон и ехостая и коментира все по-доминиращите негативни тенденции, свързани с онлайн наблюдение и споделяне на лични данни, заливане с реклама и непоискана информация, пропаганда, дезинформация и заблуда.

Зад каузите и целите на кампанията застават различни известни личности като певците Тино, Ния Петрова (основател на сдружение "ПроБудник") и Кристофър Уайт, актрисата Ива Тодорова и рапърите DIE LEVA. Те ще отправят своите лични и откровени видео послания по темите, които най-много ги вълнуват във връзка с отговорното поведение в необятното интернет пространство.

Освен широка информационна кампания проектът "(Не) вярвай на очите си!" включва разпространение на образователни материали и специален "Пътеводител за личностно онлайн развитие", както и няколко концерта и събития, посветени на превенцията от злоупотреби и дезинформация онлайн. Първото събитие е официалното откриване на кампанията на 20 септември, вторник, на най-горещата младежка точка това лято в София — "100 стола" на ул. "Будапеща" 1. В 19:30 часа там ще бъде представено видео по темите на кампанията и безплатен концерт с участието на Ния.

На 28, 29 и 30 септември предстои и тридневен младежки фестивал, в който близо 100 младежи от различни училища в Софийска област ще работят заедно по темите, свързани с дезинформацията и онлайн злоупотребите. Фестивалът ще завърши с концерт на Тино, Мила Роберт, DIE LEVA и група "Молец". Финалното събитие е заключителен форум с концерт в "The Steps", който ще обобщи резултатите от кампанията.

Повечето от нас, младите хора, прекарват значително време в интернет да гледаме видео, да слушаме музика, да играем игри, да разглеждаме профили в социалните мрежи и да чатим" - споделя по повод на кампанията Ния Петрова. "Това е приятно и релаксиращо, но понякога носи рискове и опасности, които дори не осъзнаваме. Както в живия живот, така и онлайн, е важно да градим поведение, критично мислене и отношение и собствена репутация. Защото не всичко в интернет е чиста монета и трябва да анализираме дали източниците, които четем, и хората, с които чатим, са достоверни, или целят да ни манипулират. Затова с проекта “(Не) вярвай на очите си!” искаме да говорим открито за проблемите на дигиталното пространство — за кибертормоза и злоупотребите онлайн, за дезинформацията и разпространението на фалшиви новини сред младите хора" - допълва тя.

Проектът "(Не) вярвай на очите си!" (НПИМД-ТО4-О-051/2022) се осъществява с подкрепата на Министерството на младежта и спорта по Националната програма за изпълнение на младежки дейности по чл. 10а от Закона за хазарта за 2022 г.