Заведенията се готвят за ново вдигане на цените, въпреки отлива на клиенти
Въпреки вече високите цени в ресторантите и заведенията, представители на бранша се готвят за ново поскъпване на менютата, особено в навечерието на летния сезон. Причината – очакваното увеличение на ДДС от 9% на стандартната ставка от 20%, както и нарастващите разходи за доставки и продукти.
По думите на Емил Коларов от Сдружението на заведенията в България, много от заведенията все още работят на цени, които не отразяват пълната тежест на разликата в данъка.
„Клиентът плаща 9% ДДС върху една шопска салата, но ние вече отчитаме 20%. Това е 11% разлика, която директно се поема от нас“, коментира Коларов.
Сметката за потребителите също не е малка. Най-евтините салати в момента варират между 12 и 15 лева, често с намалени грамажи, а основните ястия достигат до 30 лева. Напитките също бележат драстично поскъпване за кратък период.
Туризъм без фалити, но с натрупваща се неплатежоспособност
Коларов припомня, че в годините преди пандемията България е отчела около 600 000 повече чуждестранни туристи. По негови думи, реални фалити в сектора няма – вместо това фирмите в затруднение трупат задължения и ги разсрочват, докато не настъпи окончателна несъстоятелност.
Спомен за намаленото ДДС и за какво трябваше да служи
Румен Драганов, дългогодишен експерт в туризма и бивш председател на Комитета по туризъм, припомня причините за историческото намаляване на ДДС за туроператорите и по-късно за хотелите.
По негови думи, мярката първоначално е въведена, за да финансира представителствата на България в чужбина чрез приходите от туроператорите.
„Когато ДДС бе намален за туроператорите, идеята беше парите да отидат за реклама. Впоследствие стана ясно, че тези средства често се използват за други цели. По-късно, като хотелиер, подкрепих преместването на намалената ставка към хотелите, тъй като те реално участват в рекламния процес чрез договорите си с чуждестранни партньори“, обясни Драганов.
Новото увеличение на цените в заведенията изглежда все по-вероятно, а с него и рискът средната класа да се отдръпне още повече от сектора. Междувременно, липсата на ясна и координирана стратегия за справяне с инфлационния натиск и промените в ДДС поражда въпроси както за бъдещето на бранша, така и за ефективността на досегашните мерки.
Източник: lupa.bg